TYTUŁ: STEAM i język obcy - para idealna
TERMIN:11 grudnia 2025 r. godz. 17:00 - 20:00 (szkolenie w języku polskim)
MIEJSCE:ZOOM ORE
DLA KOGO?dla specjalistów w zakresie edukacji językowej - języki obce i język polski jako obcy/drugi (doradcy metodyczni, nauczyciele konsultanci, nauczyciele)
OPIS:
Szkolenie poświęcone jest praktycznym sposobom wspierania myślenia matematycznego i analitycznego na zajęciach językowych poprzez wykorzystanie elementów podejścia STEAM.
UWAGA! Jeśli wydaje Ci się, że to szkolenie dla matematyków, to masz rację... Wydaje Ci się! Tym bardziej zapraszamy :)
W pierwszej części uczestnicy dowiedzą się, czym jest koncepcja STEAM oraz w jaki sposób łączy ona perspektywę nauk ścisłych, technologii, inżynierii, sztuki oraz matematyki z edukacją językową. Omówione zostaną przykłady interdyscyplinarnych zadań i projektów, które sprzyjają rozwijaniu kompetencji językowych, jednocześnie angażując uczniów w proces analizy, wnioskowania i odkrywania zależności.
Kolejny blok tematyczny dotyczyć będzie roli nauczyciela w inicjowaniu i moderowaniu aktywności językowych rozwijających myślenie matematyczne, takich jak zadania problemowe, aktywności logiczne czy praca projektowa. Uczestnicy przeanalizują zarówno szanse, jak i typowe wyzwania towarzyszące wprowadzaniu elementów analityczno-matematycznych na lekcjach językowych.
W części praktycznej nauczyciele opracują własne propozycje krótkich zadań i ćwiczeń osadzonych w podejściu STEAM, dopasowanych do realiów ich pracy. Powstałe pomysły zostaną zaprezentowane i wspólnie omówione, tak aby każdy uczestnik mógł wyjść ze szkolenia z gotowymi rozwiązaniami oraz inspiracjami do wykorzystania w codziennej praktyce szkolnej.
Szkolenie zakończy się wymianą doświadczeń i dobrych praktyk oraz krótką ewaluacją, która pozwoli podsumować zdobyte kompetencje i ocenić przydatność zaprezentowanych treści.
Dzięki udziałowi w szkoleniu uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób realizować w szkole pierwszy z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026 podczas lekcji języka obcego, tj.: "Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym".
HARMONOGRAM:
1. Czym jest STEAM? Przykłady zadań i projektów interdyscyplinarnych: 1
2. Rola nauczyciela w inicjowaniu zadań wspierających myślenie matematyczne na zajęciach językowych. Szanse i wyzwania związane z rozwijaniem myślenia analitycznego i matematycznego na zajęciach językowych: 1
3. Opracowanie krótkich zadań lub ćwiczeń językowych uwzględniających elementy STEAM. Prezentacja i omówienie pomysłów: 1
4. Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk: 1