Ośrodek Rozwoju Edukacji zaprasza nauczycieli konsultantów, doradców metodycznych, dyrektorów szkół oraz nauczycieli na trzydniowe szkolenie stacjonarne pt. „Jak rozwijać kompetencje, które pomagają się uczyć. Kompetencje przekrojowe w praktyce szkolnej”.
Celem szkolenia jest pogłębienie rozumienia kompetencji przekrojowych oraz wyposażenie uczestników w praktyczne metody wspierania u uczniów umiejętności niezbędnych do skutecznego uczenia się.
Cel i zakres szkolenia
Szkolenie pozwoli uczestnikom:
- zrozumieć znaczenie kompetencji przekrojowych i ich powiązanie z celami kształcenia oraz podstawą programową,
- poznać praktyczne strategie wspierania rozwoju kompetencji takich jak: myślenie krytyczne, samodzielność, współpraca, kreatywność, rozwiązywanie problemów oraz refleksyjność,
- rozwijać umiejętności tworzenia środowiska edukacyjnego sprzyjającego samoregulacji, zaangażowaniu i motywacji wewnętrznej ucznia,
- zapoznać się z modelami dydaktycznymi wspierającymi rozwój kompetencji (m.in. model Lucas i Spencer).
Program szkolenia obejmuje m.in. następujące obszary:
- kompetencje fundamentalne i kompetencje przekrojowe – wprowadzenie i uporządkowanie pojęć,
- przegląd badań i praktycznych definicji kompetencji,
- dydaktykę rozwoju kompetencji,
- rozwijanie w praktyce szkolnej kompetencji: myślenia krytycznego, kreatywności, rozwiązywania problemów, współpracy i dbania o innych,
- kompetencje osobiste sprzyjające rozwojowi własnego potencjału: kierowanie sobą i dbanie o siebie.
Szkolenie będzie miało charakter praktyczny – z wykorzystaniem interaktywnych ćwiczeń, aktywnych metod pracy i przykładów możliwych do wdrożenia w codziennej pracy szkoły.
Termin i miejsce
Szkolenie odbędzie się w dniach 12–14 grudnia 2025 r.
w Centrum Szkoleniowym Ośrodka Rozwoju Edukacji w Sulejówku.
Łączny wymiar szkolenia: 20 godzin dydaktycznych (3 dni szkoleniowe).