Cele szkolenia:
1. Poszerzenie wiedzy prawnej i systemowej – znajomość aktualnych przepisów dotyczących edukacji i zatrudniania osób z niepełnosprawnościami oraz możliwości wsparcia instytucjonalnego (PFRON, urząd pracy, instytucje lokalne).
2. Zrozumienie specyfiki pracy z uczniami z różnymi rodzajami niepełnosprawności w kontekście doradztwa zawodowego.
3. Rozwój praktycznych umiejętności doradczych – prowadzenie rozmów doradczych, analiza predyspozycji zawodowych, wspólne planowanie ścieżek kariery z uczniem i rodzicem.
4. Poznanie narzędzi pracy do wykorzystania w czasie prowadzonych zajęć.
5. Budowanie postawy wspierającej i inkluzywnej.
Moduł 1. Prawo, system, możliwości – przepisy dotyczące zatrudnienia osób posiadających orzeczenie, ścieżki edukacyjno-zawodowe, rola doradcy zawodowego w szkole.
Moduł 2. Specyfika pracy z uczniami z różnymi niepełnosprawnościami – dostosowanie istniejących narzędzi, kart pracy, planowanie przykładowych zajęć.
Moduł 3. Narzędzia doradztwa zawodowego w praktyce – metody diagnozowania zainteresowań i predyspozycji zawodowych, tworzenie mapy kariery, testowanie dostosowanych kwestionariuszy.
Moduł 4. Symulacje i wdrażanie w szkole – współpraca z rodzicami, pracodawcami i instytucjami wspierającymi, tworzenie pomostów, poznanie propozycji p