Cele ogólne:
- Przedstawienie najważniejszych informacji dotyczących nowego przedmiotu edukacja obywatelska.
- Poszerzenie wiadomości i umiejętności w zakresie wykorzystania Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej i wybranych e- materiałów do wiedzy o społeczeństwie zgodnych z podstawą programową przedmiotu edukacja obywatelska.
- Uświadomienie zagrożeń związanych z dezinformacją
Moduł I
Fundament podstawy programowej edukacji obywatelskiej – sprawczość
i autonomia.
Cele szczegółowe:
Uczestniczka/Uczestnik szkolenia:
- pozna powody wprowadzenia nowego przedmiotu do szkół ponadpodstawowych;
- dowie się o sposobach realizacji podstawy programowej edukacji obywatelskiej;
- zapozna się z kompetencjami nauczyciela ujętymi w podstawie programowej;
- pozna model zaangażowania i budowania poczucia wpływu podczas zajęć edukacji obywatelskiej;
- pozna sposoby dostosowania materiałów dedykowanych do nauczania edukacji obywatelskiej, uwzględniając możliwości zespołu klasowego.
Zagadnienia:
- Budowanie sprawczości jako podstawa edukacji obywatelskiej.
- Metody aktywizujące- przydatny katalog.
- Edukacja obywatelska wobec dezinformacji.
Moduł II
Metody rozwijania umiejętności obywatelskich czyli edukacja w działaniu: projekty, portfolio działania obywatelskie.
Cele szczegółowe:
Uczestniczka/Uczestnik szkolenia:
- pozna metodę projektu i jej wykorzystanie w procesie dydaktycznym;
- pozna zasady monitorowania i prowadzenia uczniowskich działań obywatelskich.
- pozna metodologię pracy z portfolio;
- pozna zasady monitorowania i prowadzenia uczniowskich działań obywatelskich.
Zagadnienia:
- Projekt grupowy – jak go zrealizować?
- Portfolio – zasady dokumentowania i monitorowania pracy.
- Edukacja obywatelska poza salą lekcyjną — działania obywatelskie. Globalny wymiar edukacji obywatelskiej
Moduł III
Ocenianie na lekcjach edukacji obywatelskiej.
Cele szczegółowe:
Uczestniczka/Uczestnik szkolenia:
- pozna zasady oceniania uczniów zgodnie z założeniami podstawy programowej
i przewodnika metodycznego;
- pozna zasady oceniania kształtującego i jego zastosowanie podczas lekcji.
Zagadnienia:
- Ocenianie na lekcjach edukacji obywatelskie.
- Ocenianie kształtujące, samoocena, ocena koleżeńska.
Moduł IV
Przykłady dobrych praktyk.
Cele szczegółowe:
Uczestniczka/uczestnik szkolenia pozna:
możliwości wykorzystania gotowych materiałów znajdujących się w zasobach Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, planując lekcje edukacji obywatelskiej;
Przykładowe scenariusze zajęć dotyczących Edukacji Obywatelskiej realizowanych przez instytucje i organizacje wspierające edukację.
Zagadnienia:
- Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie (działania Szkoła z klasą, Młodzi głosują)
- Organizacje pozarządowe wspierające Edukację Obywatelską.
- Zasoby ZPE w obszarach Edukacji Obywatelskiej.