Szkolenie będzie poprowadzone przez p. Marzenę Kołakowską na platformie TEAMS.
Cele ogólne szkolenia:
- Przedstawienie założeń nowego przedmiotu „Edukacja obywatelska”, w tym jego celów, treści i praktycznych form realizacji.
- Poszerzenie wiadomości i umiejętności w zakresie wykorzystania Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej i wybranych e- materiałów do wiedzy o społeczeństwie zgodnych z podstawą programową przedmiotu edukacja obywatelska.
Cele szczegółowe szkolenia:
Uczestniczka/Uczestnik szkolenia:
- pozna zasady realizacji działań obywatelskich, projektów społecznych i badawczych;
- pozna metody aktywizujące zespół klasowy;
- zrozumie metodologię pracy z portfolio;
- pozna zasady monitorowania i prowadzenia uczniowskich działań obywatelskich;
- dowie się o sposobach realizacji podstawy programowej edukacji obywatelskiej;
- pozna model zaangażowania i budowania poczucia wpływu podczas zajęć edukacji obywatelskiej;
- nauczy się wykorzystywać gotowe materiały znajdującesię w zasobach Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, planując lekcje edukacji obywatelskiej;
Treści szkolenia:
Część I – 45 minut (1 godzina dydaktyczna)
Temat: Cele edukacyjne i wychowawcze przedmiotu edukacja obywatelska
W trakcie seminarium prowadząca przedstawi główne założenia przedmiotu związane z obszarami wiedzy, umiejętności, postaw i wartości. Odwoła się do profilu ucznia – absolwenta przedmiotu, w tym jego zdolności do krytycznego myślenia, analizy sytuacji społecznych oraz poczucia sprawczości
w trakcie podejmowania działań prospołecznych.
Część II – 45 minut (1 godzina dydaktyczna)
Temat: Kluczowe postawy, umiejętności i wiedza, którą rozwija edukacja obywatelska
Prowadząca poda przykłady rozwiązań dydaktycznych i metodycznych zastosowanych
w e-materiałach zamieszczonych na ZPE dedykowanych do nauczania wos-u i możliwych do wykorzystania podczas lekcji edukacji obywatelskiej. Prowadząca pokaże, jak budować poczucie odpowiedzialności obywatelskiej, szacunku dla różnorodności i umiejętności dialogu. Uczestnicy szkolenia poznają proces kształtowania aktywnych i świadomych obywateli.
Część III– 90 minut (2 godziny dydaktyczne)
Temat: Założenia realizacji przedmiotu, a szczególnie te związane z jego praktycznym charakterem: realizacji działań obywatelskich, projektów społecznych i badawczych oraz współpraca z instytucjami publicznymi
Prowadząca omówi założenia realizacji przedmiotu edukacja obywatelska, skupiając się na jego praktycznym charakterze. Pokaże, jak przejść od teorii do działania, angażując uczniów w życie społeczne. Wyjaśni jak planować, realizować i monitorować działania obywatelskie i projekty w szkole. Uczestnicy szkolenia poznają konkretne narzędzia do prowadzenia zajęć w sposób angażujący, który rozwija umiejętności praktyczne i buduje poczucie realnego wpływu na otaczającą rzeczywistość.