Grupa docelowa projektu
Projekt skierowany jest do pracowników publicznych placówek doskonalenia nauczycieli:
- doradców metodycznych,
- nauczycieli konsultantów.
Uczestnicy projektu będą prowadzili procesy doradcze z nauczycielami w ramach codziennych działań – wykorzystując i testując w praktyce narzędzia oraz podejścia wypracowane podczas szkoleń.
Opis ogólny:
Głównym celem projektu jest wdrożenie standardu pracy doradców metodycznych, zwłaszcza w zakresie indywidualizacji i personalizacji wsparcia nauczycieli. Program koncentruje się na wykorzystaniu metod coachingu, tutoringu i mentoringu w praktyce doradczej. Uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności m.in. z zakresu pracy z dorosłymi, budowania relacji wspierających, prowadzenia procesów rozwojowych oraz stosowania narzędzi wspierających rozwój zawodowy nauczycieli.
Czego możesz się spodziewać?
- Zdobędziesz praktyczne narzędzia i know-how, które wzbogacą Twoją codzienną pracę doradczą.
- Skorzystasz z elastycznego modelu wsparcia, który nie koliduje z obowiązkami służbowymi – przeciwnie: wspiera to, co już robisz.
- Otrzymasz przestrzeń do wymiany doświadczeń z innymi specjalistami w sieciach współpracy.
- Rozwiniesz kompetencje w zakresie pracy z dorosłymi, prowadzenia procesów rozwojowych i wspierania nauczycieli zgodnie z aktualnymi kierunkami polityki oświatowej.
Zakres oferowanego wsparcia
1. Szkolenia - 60 godzin dydaktycznych
Cykl szkoleniowy pod nazwą: „Jak towarzyszyć, by inspirować? Praktyczne wsparcie nauczycieli w rozwoju zawodowym w oparciu o narzędzia coachingu, mentoringu i tutoringu”, obejmuje:
-
48 godzin zajęć stacjonarnych (3 sesje po 2 dni; każda sesja – 16 godz. dydaktycznych) – realizowanych w Warszawie lub innym miejscu wskazanym przez Beneficjenta
-
12 godzin zajęć online (3 spotkania po 4 godziny dydaktyczne) – prowadzonych na platformie edukacyjnej.
2. Konsultacje indywidualne i grupowe z ekspertami (zdalnie)
-
Realizowane w trakcie wdrażania standardu w praktyce, dostosowane do rytmu Twojej pracy w placówce.
-
Szacowany czas realizacji został zaplanowany w sposób elastyczny i dostosowany do rytmu codziennych obowiązków zawodowych, co umożliwia płynne włączenie działań projektowych w bieżącą praktykę.
3. Sieci współpracy i samokształcenia (zdalnie)
-
Zakładany wymiar: min. 30 godzin
-
Celem jest wymiana doświadczeń, współpraca i wzajemne inspirowanie się dobrymi praktykami.
Czas trwania wsparcia i zaangażowanie uczestnika
- Okres wsparcia: 1 października 2025 r. – 30 września 2026 r.
- Czas zaangażowania uczestnika: do 12 miesięcy.
Po zakończeniu cyklu szkoleniowego uczestnik zobowiązany będzie do:
Po zakończeniu cyklu szkoleniowego zaplanowano działania wdrożeniowe prowadzone przez uczestniczkę/uczestnika projektu w trakcie:
- procesu doradczego indywidulanego z czterema wybranymi nauczycielami,
- procesu doradczego dla grupy nauczycieli w oparciu o własne, realizowane już formy wsparcia.
Działanie te pozwolą utrwalić nowe umiejętności i zintegrować je z codzienną praktyką zawodową.
Ponadto uczestniczka/uczestnik weźmie aktywny udział w pracy sieci współpracy. Będzie mógł skorzystać z konsultacji oraz wypełni raport z działań wdrożeniowych oraz zaprezentuje przykład dobrej praktyki – stanowiący dowód na skuteczność wdrożonych rozwiązań.
Zadania uczestnika projektu
- przeprowadzenia procesu doradczego dla co najmniej 4 nauczycieli,
- przeprowadzenia procesu doradczego dla zespołu nauczycieli,
- aktywnego udziału w konsultacjach i sieciach współpracy,
- przygotowania i złożenia raportów z wdrożenia,
- opracowania i zaprezentowania przykładu dobrej praktyki we wspieraniu nauczycieli.
Warunki uzyskania zaświadczenia
Zaświadczenie o udziale w projekcie zostanie wydane uczestnikowi, który spełni następujące warunki:
- ukończy minimum 70% zajęć szkoleniowych,
- zaprezentuje dobrą praktykę stosowaną w pracy doradczej,
- zrealizuje proces doradczy indywidualny dla 4 wybranych przez siebie nauczycieli i grupowy – dla zespołu nauczycieli (udokumentowane w postaci raportu z działań wdrożeniowych),
- weźmie udział w konsultacjach i sieciach współpracy.
Dokumenty i informacje dodatkowe
Szczegółowe informacje dotyczące organizacji wsparcia, harmonogramu oraz zasad udziału oraz zakresu danych znajdują się w:
- Regulaminie uczestnictwa w projekcie.
- Formularz rekrutacyjny Załącznik nr 1 do Regulaminu
- Formularz uczestnika projektu Załącznik nr 2 do Regulaminu
- Oświadczenie uczestnika projektu Załącznik nr 3 do Regulaminu
- Harmonogram naboru i rekrutacji Załącznik nr 4 do Regulaminu
- Schemat i program wsparcia Załącznik nr 5 do Regulaminu
- Zgoda dyrektora placówki doskonalenia nauczycieli na udział Pracownika w projekcie Załącznik nr 6 do Regulaminu
Działanie realizowane jest w ramach projektu:
„Opracowanie rozwiązań zapewniających dostęp do wysokiej jakości zindywidualizowanego i spersonalizowanego doradztwa metodycznego”.