Szanowni Państwo,
zapraszamy do uczestnictwa w szkoleniu dotyczącym planowania działań z zakresu wychowania i profilaktyki w placówkach oświatowych, ktore prowadzone jest metodą e-learningową i ma charakter samokształceniowy.
Uczestnicy samodzielnie zapoznają się z proponowaną w ramach programu szkolenia literaturą przedmiotu i mają dostęp do materiałów z chwilą rozpoczęcia szkolenia.
Osoby uczestniczące w szkoleniu mogą, w wybranym przez siebie tempie, realizować treści kształcenia i zaliczać zadania pisemne oraz test końcowy z zastrzeżeniem terminów.
W celu uzyskania jak najlepszych efektów związanych z realizacją szkolenia, do każdego modułu są prezentacje. W związku ze zmianami wprowadzonymi w Systemie Oświaty, każda z prezentacji jest wzbogacona o treści z zakresu edukacji zdrowotnej.
Celem szkolenia jest:
Podnoszenie kompetencji pracowników oświaty w zakresie budowania programu wychowawczo-profilaktycznego dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów, środowiska lokalnego i zagrożeń danej społeczności szkolnej opracowanego na bazie diagnozy potrzeb i problemów wychowawczych w szkole/placówce oświatowej.
Cele szczegółowe:
- Zapoznanie z procedurą tworzenia programu wychowawczo-profilaktycznego a także procedurą, kryteriami, wskaźnikami, metodami i narzędziami ewaluacji.
- Wyjaśnienie znaczenia definiowania wychowania w projektowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły/placówki.
- Przekazanie wiedzy o odbiorcach i celu diagnozy koniecznej do budowania programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Zapoznanie z instrukcją opisu i analizy sylwetki absolwenta szkoły/placówki w kontekście celów i zadań szkoły/placówki opisanych w podstawie programowej a także jak identyfikować wybrane założenia i wartości dotyczące wychowania w szkole/placówce.
- Zapoznanie z formułowaniem celów realizacji zadań rozwojowych do programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły/placówki oraz odniesieniem ich do celów wychowania podstawy programowej.
- Zaznajomienie z prawnymi aspektami programu wychowawczo-profilaktycznego i miejscem programu wychowawczo-profilaktycznego w systemie wychowania w szkole/placówce.
- Udostępnienie i poznanie najnowszej literatury dotyczącej omawianych zagadnień, w tym wyników badań i analiz, wyzwań, wniosków i rekomendacji dla wychowania, profilaktyki i ochrony zdrowia psychicznego oraz pozostałych propozycji.
Treści kształcenia obejmują następujące zagadnienia:
- Stan prawny w zakresie wychowania i profilaktyki.
- Badania diagnostyczne: charakterystyka wybranych metod i narzędzi.
- Istota wychowania i profilaktyki – założenia teoretyczne.
- Konstruowanie programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły/placówki.
- Ewaluacja programu wychowawczo – profilaktycznego.
Moduł 1. Wychowanie i profilaktyka w pigułce przepisów prawa, czyli co trzeba wiedzieć na starcie
Moduł 2. Badania diagnostyczne: charakterystyka wybranych metod i narzędzi
Moduł 3. Podstawowe założenia programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły/placówki
Moduł 4. Zadania wychowawczo – profilaktyczne szkoły
Moduł 5. Procedura opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego szkół
Moduł 6. Ewaluacja programu wychowawczo –profilaktycznego szkoły
Po ukończeniu kursu uczestnik będzie:
- znać procedurę tworzenia programu wychowawczo-profilaktycznego,
- rozumieć znaczenie definiowania wychowania dla projektowania programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły/placówki,
- wiedzieć co, kogo i jak diagnozować, aby rozpocząć budowanie programu wychowawczo-profilaktycznego,
- potrafić opisywać sylwetkę absolwenta szkoły/placówki oraz analizować ją
w kontekście celów i zadań szkoły/placówki opisanych w podstawie programowej,
- znać i identyfikować wybrane założenia i wartość dotyczące wychowania
w szkole/placówce,
- potrafić sformułować cele szczegółowe dotyczące realizacji zadań rozwojowych programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły/placówki oraz odnieść je do celów wychowania podstawy programowej,
- znać procedurę, kryteria, wskaźniki, metody i narzędzia ewaluacji,
- znać najnowsze prawne aspekty dotyczące programu wychowawczo-profilaktycznego oraz
rozumieć miejsce programu wychowawczo-profilaktycznego w systemie wychowania
w szkole/placówce,
- rozumieć miejsce programu wychowawczo-profilaktycznego w systemie wychowania w szkole/placówce.