Szczegóły szkolenia
Mój zeszyt pomagający się uczyć – kurs II stopnia
Mój zeszyt pomagający się uczyć – kurs II stopnia

Dydaktyka

Wydział Polityki Oświatowej i Współpracy

Nauczyciele stosujący przynajmniej dwa lata z uczniami tzw. OK zeszyty oraz nauczyciele praktycy oceniania kształtującego w nauczaniu

Stacjonarne + Online

Program kursu oparty jest na 10-letnim doświadczeniu we wdrażaniu do nauczania metody OK zeszytu.

II stopień kursu powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie nauczycieli na kontynuację kursu OK zeszyt i poszerzenia go o nowe treści. Dlatego zapraszamy na ten kurs osoby, które prowadzą OK zeszyty ze swoimi uczniami od co najmniej dwóch lat, znają ideę OK zeszytu i chcą doskonalić tę metodę pracy oraz poszerzyć ją o zagadnienia planowane w kursie Mój zeszyt pomagający się uczyć, a są to:

  • wskazówki z teorii autodeterminacji, 

  • zastosowanie partnerstwa w nauczaniu, 

  • ulepszanie organizacji,

  • poszerzenie zakresu stosowania oceniania kształtującego w swojej praktyce nauczycielskiej.  


Uczestnictwo w kursie Mój zeszyt pomagający się uczyć będzie okazją do wymiany doświadczeń z nauczania danego przedmiotu z wykorzystaniem oceniania kształtującego. Uczestnicy będą spotykać się w małych grupach przedmiotowych.

Więcej informacji o kursie

Opieramy się na 10-letnim doświadczeniu we wdrażaniu do nauczania metody OK zeszytu. Dotychczasowe doświadczenia w pracy z uczniami z zeszytem są bardzo obiecujące. Metoda ta jest ceniona przez wielu nauczycieli, gdyż ich zdaniem wpływa na zaangażowanie uczniów w naukę. 

Celem prowadzenia zeszytu jest pomoc uczniowi w uczeniu się

W koncepcji Mojego zeszytu pomagającego się uczyć wykorzystane będą wskazówki pochodzące z teorii autodeterminacji, której użyteczność stosowania w nauczaniu potwierdzono wieloma badaniami. Teoria autodeterminacji zwraca uwagę na konieczność wprowadzenia struktury lekcji, Mój zeszyt pomagający się uczyć ma szansę ją wprowadzić i w ten sposób znacznie poprawić proces nauczania i uczenia się. 

Ocenianie kształtujące użyte będzie jako narzędzie do wzmacniania partnerstwa pomiędzy nauczycielem i uczniami. 

Kurs Mój zeszyt pomagający się uczyć będzie też okazją dla uczestników do wymiany doświadczeń z nauczania danego przedmiotu z wykorzystaniem oceniania kształtującego. 

Podstawowe elementy zeszytu: cele lekcji; kryteria sukcesu – do lekcji, zadania edukacyjnego i sprawdzianu; podsumowanie lekcji w formie refleksji uczniowskiej; informacja zwrotna od nauczyciela w formie komentarza do pracy ucznia; samoocena i ocena koleżeńska pracy ucznia. 


Forma kursu:

  • Dwa spotkania stacjonarne w Warszawie oraz w Sulejówku.

  • Pięć modułów online trwających po 1,5 godziny każdy. 


Szczegółowe informacje o terminach szkoleń

Przebieg kursu

Kurs rozpocznie się spotkaniem stacjonarnym w dniach 11–12 kwietnia 2025 r. Pierwszego dnia kursu 11 kwietnia spotkanie rozpocznie się o godz. 18.00 w CS ORE w Sulejówku, ul. I. Paderewskiego 77. Drugiego dnia 12 kwietnia spotkanie odbędzie się w godz. 11.30–15.00 w siedzibie Ośrodka Rozwoju Edukacji przy Al. Ujazdowskich 28 w Warszawie. Podczas spotkania uczestnicy kursu II stopnia zaprezentują przykładowe OK zeszyty swoich uczniów. Podczas spotkania zostaną utworzone grupy przedmiotowe, które poprowadzone będą przez facylitatorki wybrane z osób uczestniczących w kursie II stopnia. Będzie to zależało od liczby osób i reprezentowanych przedmiotów w kursie I stopnia. 


Wybrani wcześniej uczestnicy do roli facylitatorów (za ich zgodą) będą spotykać się online przed każdym modułem z organizatorami kursu i przygotowywać się do facylitacji grupy (w sumie 5 dodatkowych spotkań online). Terminy zostaną określone później.

Tematy modułów i terminy spotkań (we wtorki):

  1. Cele i kryteria sukcesu w pracy z uczniami oraz przygotowanie uczestników do rozpoczęcia pracy z uczniami (20 maja 2025 r., godz. 17.00–18.30).

  2. Refleksja uczniowska jako podstawa uczenia się (23 września 2025 r., godz. 17.00–18.30).

  3. Ocenianie przy pomocy informacji zwrotnej (21 października 2025 r., godz. 17.00–18.30).

  4. Wspomagające elementy Mojego zeszytu pomagającego się uczyć (18 listopada 2025 r., godz. 17.00–18.30).

  5. Nasze zeszyty (9 grudnia 2025 r., godz. 17.00–18.30).

Podczas pięciu spotkań online uczestnicy będą spotykać się na platformie ZOOM w pokojach przedmiotowych, w małej grupie, pod opieką facylitatora – nauczyciela mającego doświadczenie w pracy z OK zeszytem i prowadzącego obecnie z uczniami Mój zeszyt pomagający się uczyć.

Na zakończenie kursu – 10 stycznia 2026 r. w godz. 11.30–15.00 – odbędzie się spotkanie w Warszawie, podczas którego uczestnicy szkolenia zaprezentują przykładowe zeszyty swoich uczniów i otrzymają zaświadczenie o ukończeniu kursu.


Korzyści z udziału w kursie dla uczestnika:

  • poznanie koncepcji Mojego zeszytu pomagającego się uczyć,

  • wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami uczącymi tego samego przedmiotu,

  • wykorzystanie Mojego zeszytu pomagającego się uczyć do lepszej organizacji procesu nauczania i uczenia się uczniów,

  • budowanie partnerstwa w nauczaniu umożlwiającego większe zaangażowanie uczniów w proces uczenia się,

  • poznanie i zastosowanie oceniania kształtującego,

  • poznanie edukacyjnego zastosowania teorii autodeterminacji,

  • wykorzystanie metody Mojego zeszytu pomagającego się uczyć w pracy doradcy i lidera zespołu nauczycieli.



Do zaliczenia kursu II stopnia wymagane będą:

  • obecność na spotkaniu przygotowawczym w Sulejówku w dniu 11 kwietnia 2025 r. – obowiązek dotyczy wybranych osób do pełnienia roli facylitatorów.

  • obecność na spotkaniu w Warszawie w dniu 12 kwietnia i zaprezentowanie prowadzonych wraz z uczniami OK zeszytów.

  • obecność na spotkaniu końcowym w Warszawie w dniu 10 stycznia 2025 r. i prezentacja zeszytów uczniów.

  • obecność na spotkaniach przygotowawczych do modułów – obowiązuje tylko wybranych facylitatorów.

  • obecność na co najmniej czterech z pięciu spotkań online na platformie ZOOM.

  • prowadzenie Mojego zeszytu pomagającego się uczyć w roku szkolnym 2025/2026 z co najmniej jedną klasą. 


Uczestnicy szkolenia otrzymają zaświadczenie o udziale i ukończeniu kursu Mój zeszyt pomagający się uczyć. 

Warunkiem ukończenia kursu jest obecność na dwóch spotkaniach stacjonarnych i na co najmniej czterech z pięciu spotkań online oraz przedstawienie przykładowych zeszytów swoich uczniów na pierwszym spotkaniu stacjonarnym.


Zapisy na kurs:

Uczestnicy będą przyjmowani na podstawie wypełnionej aplikacji i liczby miejsc. Zgłoszenia przyjmowane będą: 

  • II stopień – od 7 marca do 17 marca (liczba miejsc do 30 osób).


Sposób przyjmowania zgłoszeń

Uczestnicy będą przyjmowani na kurs na podstawie wypełnionej aplikacji i proszeni o odpowiedź na pięć pytań:


  1. Od ilu lat prowadzisz OK zeszyt z uczniami?

  2. Jakiego przedmiotu uczysz? (wymień ten, na którym prowadzisz OK zeszyt z uczniami).

  3. Czy pełniłaś/pełniłeś lub pełnisz obecnie w szkole rolę lidera zespołu?   

  4. Czy jesteś obecnie doradcą metodycznym?  

  5. Czy byłaś na spotkaniu w Sulejówku w dniu 11–12 stycznia 2025?  

     

Kryteria wyboru uczestników na Mój zeszyt pomagający się uczyć - II stopień 

  1. Przesłanie odpowiednio wypełnionego formularza rejestracyjnego w terminie do 17 marca 2025 r.

  2. Status czynnego nauczyciela szkoły z doświadczeniem prowadzenia OK zeszytu z uczniami przez co najmniej dwa lata.

  3. Możliwość zaprezentowania przykładowych OK zeszytów swoich uczniów na spotkaniu stacjonarnym 12 kwietnia w Warszawie.

Najpóźniej do 21 marca 2025 r. zakwalifikowane osoby otrzymają informację o decyzji dotyczącej przyjęcia na szkolenie.


Dodatkowe informacje

  • Kurs jest bezpłatny. 

  • Maksymalna liczba uczestników w kursie – 30 osób.

  • Uczestnicy będą przyjmowani na podstawie wypełnionej aplikacji.


Prowadzący kurs 

Danuta Sterna (autorka materiałów edukacyjnych kursu), dr Jacek Strzemieczny (kierownik formy doskonalenia) i facylitatorzy – nauczyciele przedmiotowi mający wieloletnie doświadczenie w pracy z wykorzystaniem OK zeszytu.

Jak zapisać się na kurs?

Rejestracja na kurs Mój zeszyt pomagający się uczyć II stopnia trwa od 7 do 17 marca 2025 r.

Zainteresowane osoby spełniające kryteria kursu prosimy o wypełnienie aplikacji i przesłanie swojego formularza. Na podany adres zostanie wysłany e-mail informujący o przyjęciu zgłoszenia na kurs. Prosimy upewnić się, że doszedł.

Uwaga! Wypełnienie formularza rejestracyjnego wraz z aplikacją nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem na kurs.  

Po zakończeniu rejestracji osoby zakwalifikowane na kurs otrzymają informację o zakwalifikowaniu i zaproszenie na kurs pocztą elektroniczną na wskazany przez siebie adres e-mail do 1 kwietnia 2025 r.


Miejsce:

Stacjonarnie – spotkania w siedzibie ORE w Warszawie przy Alejach Ujazdowskich 28. 

Online – spotkania na platformie ZOOM 


Kontakt 

W przypadku wątpliwości, pytań lub sugestii w sprawie programu kursu prosimy o kontakt z: 

Danuta Sterna, e-mail: danuta.sterna@gmail.com 

W przypadku pytań dotyczących problemów z rejestracją:

e-mail: strona.ore@ore.edu.pl


Stacjonarnie + Online

adore@ore.edu.pl

11.04.2025 - 10.01.2026
Nieaktywny