Program kursu oparty jest na 10-letnim doświadczeniu we wdrażaniu do nauczania metody OK zeszytu.
II stopień kursu powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie nauczycieli na kontynuację kursu OK zeszyt i poszerzenia go o nowe treści. Dlatego zapraszamy na ten kurs osoby, które prowadzą OK zeszyty ze swoimi uczniami od co najmniej dwóch lat, znają ideę OK zeszytu i chcą doskonalić tę metodę pracy oraz poszerzyć ją o zagadnienia planowane w kursie Mój zeszyt pomagający się uczyć, a są to:
-
wskazówki z teorii autodeterminacji,
-
zastosowanie partnerstwa w nauczaniu,
-
ulepszanie organizacji,
-
poszerzenie zakresu stosowania oceniania kształtującego w swojej praktyce nauczycielskiej.
Uczestnictwo w kursie Mój zeszyt pomagający się uczyć będzie okazją do wymiany doświadczeń z nauczania danego przedmiotu z wykorzystaniem oceniania kształtującego. Uczestnicy będą spotykać się w małych grupach przedmiotowych.
Więcej informacji o kursie
Opieramy się na 10-letnim doświadczeniu we wdrażaniu do nauczania metody OK zeszytu. Dotychczasowe doświadczenia w pracy z uczniami z zeszytem są bardzo obiecujące. Metoda ta jest ceniona przez wielu nauczycieli, gdyż ich zdaniem wpływa na zaangażowanie uczniów w naukę.
Celem prowadzenia zeszytu jest pomoc uczniowi w uczeniu się
W koncepcji Mojego zeszytu pomagającego się uczyć wykorzystane będą wskazówki pochodzące z teorii autodeterminacji, której użyteczność stosowania w nauczaniu potwierdzono wieloma badaniami. Teoria autodeterminacji zwraca uwagę na konieczność wprowadzenia struktury lekcji, Mój zeszyt pomagający się uczyć ma szansę ją wprowadzić i w ten sposób znacznie poprawić proces nauczania i uczenia się.
Ocenianie kształtujące użyte będzie jako narzędzie do wzmacniania partnerstwa pomiędzy nauczycielem i uczniami.
Kurs Mój zeszyt pomagający się uczyć będzie też okazją dla uczestników do wymiany doświadczeń z nauczania danego przedmiotu z wykorzystaniem oceniania kształtującego.
Podstawowe elementy zeszytu: cele lekcji; kryteria sukcesu – do lekcji, zadania edukacyjnego i sprawdzianu; podsumowanie lekcji w formie refleksji uczniowskiej; informacja zwrotna od nauczyciela w formie komentarza do pracy ucznia; samoocena i ocena koleżeńska pracy ucznia.
Forma kursu:
-
Dwa spotkania stacjonarne w Warszawie oraz w Sulejówku.
-
Pięć modułów online trwających po 1,5 godziny każdy.
Szczegółowe informacje o terminach szkoleń
Przebieg kursu
Kurs rozpocznie się spotkaniem stacjonarnym w dniach 11–12 kwietnia 2025 r. Pierwszego dnia kursu 11 kwietnia spotkanie rozpocznie się o godz. 18.00 w CS ORE w Sulejówku, ul. I. Paderewskiego 77. Drugiego dnia 12 kwietnia spotkanie odbędzie się w godz. 11.30–15.00 w siedzibie Ośrodka Rozwoju Edukacji przy Al. Ujazdowskich 28 w Warszawie. Podczas spotkania uczestnicy kursu II stopnia zaprezentują przykładowe OK zeszyty swoich uczniów. Podczas spotkania zostaną utworzone grupy przedmiotowe, które poprowadzone będą przez facylitatorki wybrane z osób uczestniczących w kursie II stopnia. Będzie to zależało od liczby osób i reprezentowanych przedmiotów w kursie I stopnia.
Wybrani wcześniej uczestnicy do roli facylitatorów (za ich zgodą) będą spotykać się online przed każdym modułem z organizatorami kursu i przygotowywać się do facylitacji grupy (w sumie 5 dodatkowych spotkań online). Terminy zostaną określone później.
Tematy modułów i terminy spotkań (we wtorki):
-
Cele i kryteria sukcesu w pracy z uczniami oraz przygotowanie uczestników do rozpoczęcia pracy z uczniami (20 maja 2025 r., godz. 17.00–18.30).
-
Refleksja uczniowska jako podstawa uczenia się (23 września 2025 r., godz. 17.00–18.30).
-
Ocenianie przy pomocy informacji zwrotnej (21 października 2025 r., godz. 17.00–18.30).
-
Wspomagające elementy Mojego zeszytu pomagającego się uczyć (18 listopada 2025 r., godz. 17.00–18.30).
-
Nasze zeszyty (9 grudnia 2025 r., godz. 17.00–18.30).
Podczas pięciu spotkań online uczestnicy będą spotykać się na platformie ZOOM w pokojach przedmiotowych, w małej grupie, pod opieką facylitatora – nauczyciela mającego doświadczenie w pracy z OK zeszytem i prowadzącego obecnie z uczniami Mój zeszyt pomagający się uczyć.
Na zakończenie kursu – 10 stycznia 2026 r. w godz. 11.30–15.00 – odbędzie się spotkanie w Warszawie, podczas którego uczestnicy szkolenia zaprezentują przykładowe zeszyty swoich uczniów i otrzymają zaświadczenie o ukończeniu kursu.
Korzyści z udziału w kursie dla uczestnika:
-
poznanie koncepcji Mojego zeszytu pomagającego się uczyć,
-
wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami uczącymi tego samego przedmiotu,
-
wykorzystanie Mojego zeszytu pomagającego się uczyć do lepszej organizacji procesu nauczania i uczenia się uczniów,
-
budowanie partnerstwa w nauczaniu umożlwiającego większe zaangażowanie uczniów w proces uczenia się,
-
poznanie i zastosowanie oceniania kształtującego,
-
poznanie edukacyjnego zastosowania teorii autodeterminacji,
-
wykorzystanie metody Mojego zeszytu pomagającego się uczyć w pracy doradcy i lidera zespołu nauczycieli.
Do zaliczenia kursu II stopnia wymagane będą:
-
obecność na spotkaniu przygotowawczym w Sulejówku w dniu 11 kwietnia 2025 r. – obowiązek dotyczy wybranych osób do pełnienia roli facylitatorów.
-
obecność na spotkaniu w Warszawie w dniu 12 kwietnia i zaprezentowanie prowadzonych wraz z uczniami OK zeszytów.
-
obecność na spotkaniu końcowym w Warszawie w dniu 10 stycznia 2025 r. i prezentacja zeszytów uczniów.
-
obecność na spotkaniach przygotowawczych do modułów – obowiązuje tylko wybranych facylitatorów.
-
obecność na co najmniej czterech z pięciu spotkań online na platformie ZOOM.
-
prowadzenie Mojego zeszytu pomagającego się uczyć w roku szkolnym 2025/2026 z co najmniej jedną klasą.
Uczestnicy szkolenia otrzymają zaświadczenie o udziale i ukończeniu kursu Mój zeszyt pomagający się uczyć.
Warunkiem ukończenia kursu jest obecność na dwóch spotkaniach stacjonarnych i na co najmniej czterech z pięciu spotkań online oraz przedstawienie przykładowych zeszytów swoich uczniów na pierwszym spotkaniu stacjonarnym.
Zapisy na kurs:
Uczestnicy będą przyjmowani na podstawie wypełnionej aplikacji i liczby miejsc. Zgłoszenia przyjmowane będą:
Sposób przyjmowania zgłoszeń
Uczestnicy będą przyjmowani na kurs na podstawie wypełnionej aplikacji i proszeni o odpowiedź na pięć pytań:
-
Od ilu lat prowadzisz OK zeszyt z uczniami?
-
Jakiego przedmiotu uczysz? (wymień ten, na którym prowadzisz OK zeszyt z uczniami).
-
Czy pełniłaś/pełniłeś lub pełnisz obecnie w szkole rolę lidera zespołu?
-
Czy jesteś obecnie doradcą metodycznym?
-
Czy byłaś na spotkaniu w Sulejówku w dniu 11–12 stycznia 2025?
Kryteria wyboru uczestników na Mój zeszyt pomagający się uczyć - II stopień
-
Przesłanie odpowiednio wypełnionego formularza rejestracyjnego w terminie do 17 marca 2025 r.
-
Status czynnego nauczyciela szkoły z doświadczeniem prowadzenia OK zeszytu z uczniami przez co najmniej dwa lata.
-
Możliwość zaprezentowania przykładowych OK zeszytów swoich uczniów na spotkaniu stacjonarnym 12 kwietnia w Warszawie.
Najpóźniej do 21 marca 2025 r. zakwalifikowane osoby otrzymają informację o decyzji dotyczącej przyjęcia na szkolenie.
Dodatkowe informacje
Prowadzący kurs
Danuta Sterna (autorka materiałów edukacyjnych kursu), dr Jacek Strzemieczny (kierownik formy doskonalenia) i facylitatorzy – nauczyciele przedmiotowi mający wieloletnie doświadczenie w pracy z wykorzystaniem OK zeszytu.
Jak zapisać się na kurs?
Rejestracja na kurs Mój zeszyt pomagający się uczyć II stopnia trwa od 7 do 17 marca 2025 r.
Zainteresowane osoby spełniające kryteria kursu prosimy o wypełnienie aplikacji i przesłanie swojego formularza. Na podany adres zostanie wysłany e-mail informujący o przyjęciu zgłoszenia na kurs. Prosimy upewnić się, że doszedł.
Uwaga! Wypełnienie formularza rejestracyjnego wraz z aplikacją nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem na kurs.
Po zakończeniu rejestracji osoby zakwalifikowane na kurs otrzymają informację o zakwalifikowaniu i zaproszenie na kurs pocztą elektroniczną na wskazany przez siebie adres e-mail do 1 kwietnia 2025 r.
Miejsce:
Stacjonarnie – spotkania w siedzibie ORE w Warszawie przy Alejach Ujazdowskich 28.
Online – spotkania na platformie ZOOM
Kontakt
W przypadku wątpliwości, pytań lub sugestii w sprawie programu kursu prosimy o kontakt z:
Danuta Sterna, e-mail: danuta.sterna@gmail.com
W przypadku pytań dotyczących problemów z rejestracją:
e-mail: strona.ore@ore.edu.pl