Program kursu oparty jest na 10-letnim doświadczeniu we wdrażaniu do nauczania metody OK zeszytu i został wzbogacony o zastosowanie w pracy nauczyciela:
-
koncepcji partnerstwa w nauczaniu,
-
teorii autodeterminacji,
-
wiedzy o znaczeniu dobrej organizacji lekcji,
-
oceniania kształtującego.
I stopień kursu jest przeznaczony dla doradców metodycznych i nieformalnych wewnątrzszkolnych liderów zespołów nauczycieli, z nadzieją, że w przyszłości będą wykorzystywać narzędzie metodyczne Mój zeszyt pomagający się uczyć w pracy z nauczycielami, z którymi współpracują. Zakładamy, że uczestnicy mieli już styczność z ocenianiem kształtującym w swojej praktyce nauczycielskiej, a kurs umożliwi im skuteczne i efektywne wykorzystywanie go w pracy z uczniami.
Uczestnictwo w kursie Mój zeszyt pomagający się uczyć będzie także okazją do wymiany doświadczeń z nauczania danego przedmiotu.
Celem stosowania Mojego zeszytu pomagającego się uczyć jest pomoc uczniowi w uczeniu się.
Forma kursu:
-
Dwa 3,5-godzinne spotkania w Warszawie.
-
Pięć modułów online trwających po 1,5 godziny każdy.
Przebieg kursu
Kurs rozpocznie się 12 kwietnia 2025 r. w godz. 11.30–15.00 spotkaniem stacjonarnym w siedzibie Ośrodka Rozwoju Edukacji przy Al. Ujazdowskich 28 w Warszawie. Podczas spotkania odbędą się miniwarsztaty i prezentacje zeszytów uczniów prowadzonych obecnie przez nauczycieli praktyków.
Tematy modułów i terminy spotkań online (we wtorki):
-
Cele i kryteria sukcesu w pracy z uczniami oraz przygotowanie uczestników do rozpoczęcia pracy z uczniami (20 maja 2025 r., godz. 17.00–18.30).
-
Refleksja uczniowska jako podstawa uczenia się (23 września 2025 r., godz. 17.00–18.30).
-
Ocenianie przy pomocy informacji zwrotnej (21 października 2025 r., godz. 17.00–18.30).
-
Wspomagające elementy Mojego zeszytu pomagającego się uczyć (18 listopada 2025 r., godz. 17.00–18.30).
-
Nasze zeszyty (9 grudnia 2025 r., godz. 17.00–18.30).
Podczas pięciu spotkań online uczestnicy będą spotykać się na platformie ZOOM w pokojach przedmiotowych, w małej grupie, pod opieką facylitatora – nauczyciela mającego doświadczenie w pracy z OK zeszytem i prowadzącego obecnie z uczniami Mój zeszyt pomagający się uczyć.
Na zakończenie kursu – 10 stycznia 2026 r. w godz. 11.30–15.00 – odbędzie się spotkanie w Warszawie, podczas którego uczestnicy szkolenia zaprezentują przykładowe zeszyty swoich uczniów i otrzymają zaświadczenie o ukończeniu kursu.
Korzyści z udziału w kursie dla uczestnika:
-
poznanie koncepcji Mojego zeszytu pomagającego się uczyć,
-
wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami uczącymi tego samego przedmiotu,
-
wykorzystanie Mojego zeszytu pomagającego się uczyć do lepszej organizacji procesu nauczania i uczenia się uczniów,
-
budowanie partnerstwa w nauczaniu umożlwiającego większe zaangażowanie uczniów w proces uczenia się,
-
poznanie i zastosowanie oceniania kształtującego,
-
poznanie edukacyjnego zastosowania teorii autodeterminacji,
-
wykorzystanie metody Mojego zeszytu pomagającego się uczyć w pracy doradcy i lidera zespołu nauczycieli.
Do zaliczenia kursu wymagane będą:
-
obecność na dwóch spotkaniach stacjonarnych w Warszawie – rozpoczynającym i kończącym kurs,
-
obecność na co najmniej czterech z pięciu spotkań online,
-
prowadzenie podczas kursu Mojego zeszytu pomagającego się uczyć z co najmniej jedną klasą i okazanie przykładowych zeszytów na spotkaniu stacjonarnym w Warszawie kończącym kurs.
Uczestnicy szkolenia otrzymają zaświadczenie o udziale i ukończeniu kursu Mój zeszyt pomagający się uczyć.
Zapisy na kurs:
Uczestnicy będą przyjmowani na podstawie wypełnionej aplikacji i liczby miejsc. Zgłoszenia przyjmowane będą:
Sposób przyjmowania zgłoszeń
W zgłoszeniu kandydaci będą proszeni o odpowiedź na siedem pytań:
-
Czy jesteś gotowa/gotowy spełnić warunki uczestnictwa w kursie?
-
Czy decydujesz się w roku szkolnym 2025/2026 prowadzić Mój zeszyt pomagający się uczyć w co najmniej jednej klasie?
-
Na jakim przedmiocie planujesz prowadzić z uczniami Mój zeszyt pomagający się uczyć w roku szkolnym 2025/2026?
-
Czy pełniłaś/pełniłeś lub pełnisz rolę lidera zespołu nauczycieli związanego z nauczaniem lub ocenianiem?
-
Czy jesteś doradcą metodycznym?
-
Czy byłaś/byłeś uczestnikiem kursu OK zeszyt?
-
Dlaczego chcesz uczestniczyć w kursie Mój zeszyt pomagający się uczyć – I stopień?
Kryteria wyboru uczestników na kurs
-
Przesłanie odpowiednio wypełnionego formularza rejestracyjnego wraz z aplikacją w terminie – I stopień do 28 marca 2025 r.
-
W pierwszej kolejności na kurs I stopnia przyjmowani będą nauczyciele doradcy i liderzy zespołów nauczycieli.
-
W przypadku większej liczby zgłoszeń niż liczba miejsc na kursie – przyjęte zostaną osoby, których własne cele określone w aplikacji będą zgodne z możliwościami, jakie kurs może zaoferować.
Dodatkowe informacje
Prowadzący kurs
Danuta Sterna (autorka materiałów edukacyjnych kursu), dr Jacek Strzemieczny (kierownik formy doskonalenia) i facylitatorzy – nauczyciele przedmiotowi mający wieloletnie doświadczenie w pracy z wykorzystaniem OK zeszytu.
Jak zapisać się na kurs?
Rejestracja na kurs Mój zeszyt pomagający się uczyć trwa od 7 do 28 marca 2025 r.
Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego i wysłaniu go poprzez skorzystanie z pola "wyślij" w formularzu, na podany w trakcie rejestracji adres zostanie wysłany e-mail informujący o zarejestrowaniu w systemie zgłoszenia na kurs. Prosimy upewnić się, że taki e-mail doszedł.
Uwaga! Wypełnienie formularza rejestracyjnego wraz z aplikacją nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem na kurs.
Po zakończeniu rejestracji osoby zakwalifikowane na kurs otrzymają informację o zakwalifikowaniu i zaproszenie na kurs pocztą elektroniczną na wskazany przez siebie adres e-mail do 1 kwietnia 2025 r.
Miejsce:
Stacjonarnie – spotkania w siedzibie ORE w Warszawie przy Alejach Ujazdowskich 28.
Online – spotkania na platformie ZOOM
Kontakt
W przypadku wątpliwości, pytań lub sugestii w sprawie programu kursu prosimy o kontakt z:
Danuta Sterna, e-mail: danuta.sterna@gmail.com
W przypadku pytań dotyczących problemów z rejestracją:
e-mail: strona.ore@ore.edu.pl
Tel. 609 339 524