„Szkolna Interwencja Profilaktyczna” (SIP) jest programem z obszaru profilaktyki selektywnej i wskazującej, dotyczy zapobiegania zachowaniom ryzykownym młodzieży szkolnej. Program znajduje się w bazie rekomendowanych programów profilaktycznych i promocji zdrowia. SIP jest pomocna w planowaniu wsparcia dla uczniów sięgających po alkohol, papierosy, narkotyki (m. in. tzw. dopalacze) oraz diagnozowaniu stopnia zagrożenia.
Cele szkolenia:
- Zapoznanie z programem "Szkolna interwencja profilaktyczna"
- Przygotowanie do przeprowadzenia szkolenia dla realizatorów metody interwencji profilaktycznej podejmowanej przez nauczyciela wobec ucznia sięgającego po substancje psychoaktywne
Treści szkolenia obejmują następujące tematy:
- Cele, założenia i przebieg szkolnej interwencji profilaktycznej
- Zasady porozumiewania się w sytuacjach konfliktowych
- Sytuacja psychologiczna uczestników interwencji: nauczycieli, uczniów i rodziców;
- Podstawowe informacje na temat:
- substancji psychoaktywnych;
- sygnałów ostrzegawczych wskazujących, że nastolatek sięga po substancje psychoaktywne;
- przepisów prawnych odnoszących się do działań interwencyjnych w placówkach edukacyjnych
5. Proces interwencji
- rozmowa z uczniem,
- rozmowa z rodzicami,
- opracowanie i monitorowanie realizacji umowy z uczniem i jego rodzicami;
- Przebieg szkolenia dla rady pedagogicznej poświęconej szkolnej interwencji profilaktycznej
- Standardy upowszechniania Programu
Szkolenie ma charakter warsztatowy i stanowi część 1 - szkolenie podstawowe. Część 2. to superwizja (w przyszłym roku szkolnym). Po ukończeniu obu części uczestnicy otrzymają certyfikat instruktora programu „Szkolna interwencja profilaktyczna”. Po 1. części szkolenia uczestnicy uzyskują uprawnienia do upowszechniania programu w szkołach i placówkach oświatowych. Równocześnie przyjmują na siebie zobowiązanie wdrażania Programu w szkołach.
Instruktorem może zostać osoba
- posiadająca doświadczenie w szkoleniu nauczycieli metodami aktywnymi (szkolenia rad pedagogicznych, warsztaty dla grup nauczycieli). Mile widziane są osoby posiadające kwalifikacje edukatora lub trenera warsztatu.
- zatrudniona w poradni psychologiczno-pedagogicznej lub placówce doskonalenia nauczycieli.
- posiadająca wiedzę z zakresu profilaktyki uzależnień dzieci i młodzieży oraz podstawową wiedzę na temat substancji psychoaktywnych.