Szkolenie odbędzie się w terminie: 6 czerwca 2023 r.
Szkolenie jest jednodniowe i będzie się odbywało w godzinach 9.00-14.00 (włącznie z przerwami)
Adresaci szkolenia: dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół/placówek oświatowych
Dyrektor jest organem szkoły/placówki, którego zadania określa w szczególności art. 68 ustawy - Prawo oświatowe. Jednak normatywne ujęcie roli dyrektora wynika nie tylko z wymienionego przepisu lecz również z licznych aktów ustawowych i wykonawczych, na podstawie których można określić funkcje jakie pełni dyrektor systemie prawa. I tak, status prawny dyrektora wskazuje, że jest on jednoosobowym organem wykonawczym, który pełni w szkole/placówce funkcje zarządcze i na zasadzie jednoosobowego kierownictwa wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w przepisach prawa powszechnie obowiązującego m.in. dla:
- kierownika jednostki organizacyjnej o charakterze zakładu administracyjnego, którą zarządza i reprezentuje na zewnątrz,
- kierownika jednostki budżetowej,
- pracodawcy dla zatrudnionych w szkole pracowników,
- dyrektora szkoły,
- organu nadzoru pedagogicznego kierowanej przez niego szkoły,
- organu administracji publicznej w sprawach wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń oraz innych oddziaływań administracyjno-prawnych na podstawie ustawy.
Tak określone umocowanie prawne, wskazuje jednocześnie zakres jego odpowiedzialności związanej z prawidłowym funkcjonowaniem jednostki oświatowej. Powoduje to konieczność sprawnego poruszania się w przepisach prawa określających zadania dla wskazanych wyżej ról i obszarów zarządzania wynikającym z pełnionej przez dyrektora funkcji.
Aktualna wiedza w zakresie zapewniającym zgodność działalności szkoły z przepisami prawa, w tym jej dokumentowanie, stanowi jeden z istotnych elementów w pracy dyrektora, podlegającym ocenie uprawnionych do dokonania tej oceny pracy dyrektora, organów.
Celem szkolenia jest:
- uporządkowanie wiedzy na temat zadań, kompetencji i odpowiedzialności dyrektora jednostki oświatowej w kontekście jego statusu prawnego,
- poznanie obowiązkowego katalogu dokumentowania tych zadań, w poszczególnych obszarach pracy jednostki oświatowej, w świetle obowiązującego prawa.