Szkolenia odbędzie się w następujących terminach:
17-18 sierpnia 2022 r.
oraz
24-25 sierpnia 2022 r.
Każde szkolenie będzie trwało 2 dni w godzinach 9.00-14.00 (włącznie z przerwami)
Adresaci szkoleń: dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół/placówek oświatowych
Cel ogólny: poszerzenie wiedzy oraz wzbogacenie umiejętności w zakresie zarządzania sytuacjami kryzysowymi w szkole – antycypacja sytuacji kryzysowych, interwencja oraz postępowanie pointerwencyjne.
Cele szczegółowe
Po zakończeniu szkolenia uczestnik/uczestniczka:
- identyfikuje sytuacje kryzysowe w szkole /placówce oświatowej
- analizuje zapisy zawarte w procedurach postępowania w sytuacjach kryzysowych
- określa ewentualne braki w procedurach kryzysowych w swojej szkole
- wie, jakie czynniki wpływają na budowanie klimatu bezpiecznej szkoły
- zna praktyki praktycznych działań podejmowanych w sytuacjach kryzysowych związanych z funkcjonowaniem uczniów, jak depresja, napady lęku, zagrożenie samobójstwem.
- wie jak zorganizować działania prewencyjne II i III stopnia w sytuacji samobójstwa ucznia lub uczennicy
Treści szkolenia
- Współczesne zagrożenia cywilizacyjne związane z działaniami czynników zewnętrznych w stosunku do szkoły – cele podejmowanych działań i wytyczne dotyczące postępowania podczas:
o zdarzenia o charakterze terrorystycznym
o zdarzenia o charakterze chemicznym.
o zdarzenia o charakterze biologicznym
o zdarzenia związane z żywiołami
- Procedury postępowania w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa szkoły lub placówki.
o ramowa zwartość użytecznej procedury postepowania w sytuacjach kryzysowych
o analiza przykładowej procedury kryzysowej w szkole z komentarzami.
- Zasady opracowania programów działań praktycznych
- Postępowanie w sytuacji napadu lęku
- Postępowanie w sytuacji zagrożenia samobójstwem ucznia lub uczennicy
o Depresja i inne czynniki podnoszące ryzyko samobójstwa
o Postępowanie prewencyjne
o Postępowanie z sytuacji samobójstwa dokonanego'
o Działania podejmowane w szkole po samobójczej śmierci ucznia lub uczennicy
- Materiały przydatne podczas pracy uczniami i uczennicami w obszarze kształtowania świadomości współczesnych zagrożeń cywilizacyjnych
Metody pracy to: analiza opisu przypadku, analiza materiału filmowego, dyskusja, praca zespołowa prowadzona w interaktywnych pokojach szkoleniowych lub kanałach dostępnych w środowisku platformy, mini-wykłady wspierane wizualnie dla usystematyzowania treści szkolenia