Szkolenia odbędą się w następujących terminach:
12-13 lipca 2022 r.,
19-20 lipca 2022 r.,
21-22 lipca 2022 r.,
26-27 lipca 2022 r.
oraz
28-29 lipca 2022 r.
Każde szkolenie będzie trwało 2 dni w godzinach 8.30-13.45 (włącznie z przerwami)
Adresaci szkoleń: kadra jednostek samorządu terytorialnego.
Cele ogólne:
- Przekazanie uporządkowanej wiedzy o rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych uczniów w szkole/przedszkolu.
- Doskonalenie umiejętności elastycznego organizowania wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Kształtowanie postaw gotowości do pełnego wdrożenia omawianych zadań szkoły/przedszkola.
- Nabycie umiejętności organizacji i finansowania zadań dotyczących pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Cele szczegółowe:
- zapozna się z koncepcją edukacji włączającej,
- pozna współczesne trendy w zakresie pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- pozna różne sposoby organizacji edukacji włączającej,
- będzie potrafił oszacować wielkość subwencji naliczanej na ucznia posiadającego określony rodzaj orzeczenia.
Treści szkolenia
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w systemie oświaty w świetle zmian prawnych:
- omówienie typów zajęć organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- realizacja zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;
- czas pracy nauczyciela a czas trwania zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- kwalifikacje nauczycieli w zakresie prowadzenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. Finansowanie zadań dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
- metryczka subwencji oświatowej - analiza dokumentu, wskazanie przydatnych informacji;
- analiza wag subwencyjnych na poszczególnych grup uczniów;
- liczenie wielkości subwencji oświatowej dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – ćwiczenia.
3. Rozwiązania organizacyjne dotyczące realizacji edukacji włączającej, pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:
- propozycje działań wdrażających,
- diagnoza sposobu realizacji edukacji włączającej – przykład arkusza diagnozującego organizację pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- przykłady różnych koncepcji w JST w zakresie realizacji edukacji włączającej.
Zajęcia będą miały charakter praktyczny, dający możliwość wymiany doświadczeń i dyskusji nad prezentowanymi treściami.