Szkolenie odbędzie się w trzech terminach:
18-19 stycznia 2022 r.,
25-26 stycznia 2022 r. oraz
27-28 stycznia 2022 r.
Każde szkolenie będzie trwało 2 dni, każdego dnia w godzinach 8.30-13.45 (włącznie z przerwami)
Adresaci szkoleń: dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół/placówek oświatowych
Cel ogólny: Doskonalenie umiejętności zarządzania zespołami w sytuacji kryzysowej i sytuacji zmiany jaką jest pandemia wirusa SARS-Cov-2.
Cele szczegółowe:
Dyrektor:
- zna podłoże sytuacji kryzysowej i wynikających z tego napięć emocjonalnych wszystkich uczestników społeczności szkolnej;
- zna różnice między przywództwem a zarządzaniem;
- wie, na czym polega zwinne zarządzanie oraz przywództwo na odległość;
- wie, jakie są cechy efektywnego zespołu oraz zespołów pracujących w oddaleniu;
- organizuje prace zespołu rozproszonego;
- opracowuje jasne zasady komunikacji zdalnej (procedury, narzędzia);
- planuje działania wspierające swój osobisty dobrostan oraz nauczycieli i wychowawców;
- podejmuje działania wspierające nauczycieli.
•Treści szkolenia
1. Podłoże sytuacji kryzysowej, jaką jest pandemia wirusa Sars-Cov-2:
a) wyniki badań IPSOS,
b) 5 etapów reagowania kryzysowego.
2. Neuronauka a praca zdalna.
3. Wyzwania edukacji zdalnej.
4. Przywództwo na odległość:
a) przywództwo dyrektywne i przywództwo wspierające,
b) zadania przywódcy w kryzysie,
c) lista kompetencji zarządzania i przywództwa.
5. Świat według VUCA (zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność).
6. Agile, czyli „zwinne” zarządzanie.
7. Przywództwo na odległość.
8. Zespoły rozproszone:
a) cechy zespołu,
b) cechy efektywnego zespołu,
c) efektywność pracy zespołów rozproszonych,
d) znaczenie zaufania dla efektywności zespołu,
e) budowanie zaufania na odległość.
9. Narzędzia komunikacyjne wspomagające zarządzanie zespołem:
a) synchroniczne,
b) asynchroniczne.
10. Metody wspomagające nauczycieli:
c) technika „Partnerzy do rozmowy”,
d) coaching nauczycielski,
e) action learning.
11. Z praktyki dyrektorskiej.
Zajęcia będą miały charakter praktyczny, dający możliwość wymiany doświadczeń i dyskusji nad prezentowanymi treściami.