Rezultaty szkolenia: zapoznanie uczestników z zadaniami organu prowadzącego, jakim jest JST, w zakresie nadzoru nad podległymi szkołami i placówkami oświatowymi.
Cel szkolenia: wyjaśnienie problematycznych zagadnień prawnych, które budzą wątpliwości wśród osób realizujących zadania gminy lub powiatu w zakresie kontroli szkół. Szkolenie skupi się na aspekcie praktycznym tematu,dostarczy wiedzy na temat stosowania prawa (ustawa prawo oświatowe, Karta Nauczyciela, ustawa o finansowaniu zadań oświatowych, ustawa o finansach publicznych) w wybranych sytuacjach.
W ramach szkolenia omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia:
- Nadzór administracyjny nad działalnością szkół i placówek oświatowych
- Zadania organu prowadzącego.
- Audyt oświatowy w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.
- Zakres wpływu organu prowadzącego na zawartość i kształt arkusza organizacyjnego – weryfikacja i zatwierdzanie.
- Zadania organu dotującego szkoły publiczne i niepubliczne.
- Nadzór nad szkołami i placówkami oświatowymi, którym przysługuje dotacja; kontrola prawidłowości naliczania i wykorzystania dotacji.
- Kontrola zarządcza – II poziom
- Kontrola zarządcza, jako instrument zarządzania JST w odniesieniu do oświaty.
- System monitorowania działań, jako element kontroli zarządczej.
- Kontrola wykorzystania dotacji oświatowej, jako część kontroli zarządczej JST.
- Ocena systemu kontroli zarządczej – zadania audytu wewnętrznego.
- Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych, jako część sprawozdania z wykonywanej kontroli zarządczej.
- Nadzór nad szkołą samorządową a ocena pracy jej dyrektora
- Ocena pracy, jako jeden z efektów systematycznego nadzoru.
- Partnerstwo organów (prowadzącego i kuratora oświaty) przy sprawowaniu nadzoru nad szkołą i dokonywaniu oceny pracy.
- Wnioski o ocenę pracy nauczycieli, jako element nadzoru nad pracą szkoły i placówki.
- Wpływ organu prowadzącego na politykę kadrową dyrektora
- Uchwały organu prowadzącego dotyczące czasu pracy nauczycieli (art. 42 KN).
- Zasady wynagradzania nauczycieli, jako element polityki kadrowej.
- Dodatek motywacyjny i funkcyjny dyrektora a ocena jego pracy.
- Uzupełnianie etatu oraz wpływ na przenoszenie nauczycieli.
- Struktura organizacyjna oświaty a utrzymywanie średnich wynagrodzeń nauczycieli.
Zajęcia będą miały charakter praktyczny, dający możliwość wymiany doświadczeń i dyskusji nad różnymi rozwiązaniami oraz zadawania pytań doświadczonym praktykom, osobom aktywnym na polu szkoleń kadr oświaty na terenie całego kraju. Prosimy o przygotowanie pytań lub wątpliwości interpretacyjnych w celu omówienia ich z prowadzącymi.
Szkolenie organizowane jest w ramach projektu „Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w zarzadzaniu oświatą ukierunkowanym na rozwój szkół i kompetencji kluczowych uczniów – II etap” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Partnerstwie ze Związkiem Miast Polskich, w ramach Osi Priorytetowej II, Działania 2.10, Program Operacyjny WIEDZA – EDUKACJA –ROZWÓJ na lata 2014–2020.