Rezultaty szkolenia: przygotowanie uczestników szkolenia do sprawnego zatwierdzenia organizacji pracy szkół/przedszkoli na rok szkolny 2018/2019.
Cel szkolenia: podniesienie kompetencji w zakresie umiejętności wykorzystania przepisów prawa w praktyce oświatowej.
Cele szczegółowe szkolenia:
- Repetytorium z organizacji pracy szkoły i przedszkola z uwzględnieniem rozproszonych zmian w prawie oświatowym, w tym zmian w organizacji kształcenia specjalnego i pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Repetytorium z ruchu kadrowego po zmianie przepisów Karty Nauczyciela.
- Doskonalenie umiejętności stosowania prawa oświatowego w praktyce.
W ramach szkolenia omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia:
I sesja: Od arkusza organizacyjnego do organizacji pracy szkoły/przedszkola
- Definicja arkusza organizacyjnego a definicja organizacji pracy szkoły.
- Terminy zatwierdzenia arkusza organizacyjnego a termin opracowania i opiniowania organizacji pracy szkoły.
- Uprawnienia związków zawodowych, kuratora oświaty i rady pedagogicznej w trybie pracy nad organizacją pracy szkoły.
- Tryb zmian dokonywanych w arkuszu organizacyjnym i organizacji pracy szkoły. Jak ograniczyć konieczność dokonywania zmian?
- Szczegółowy wykaz danych w arkuszu organizacyjnym przedszkola, oddziału przedszkolnego i szkoły. Czy warto umieszczać w arkuszu organizacji więcej danych niż przewiduje prawo?
II sesja: Standardy organizacji pracy szkół i przedszkoli na poziomie jednostki samorządu terytorialnego
- Organizacja pracy przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w roku szkolnym 2018/2019:
a) czas pracy przedszkola i czas pracy oddziałów przedszkolnych, jako jednostek nieferyjnych;
b) liczebność oddziałów, czas pracy nauczycieli i czas zajęć przedszkolnych;
c) religia i inne zajęcia fakultatywne dla dzieci w wieku przedszkolnym;
d) pomoc psychologiczno-pedagogiczna i kształcenie specjalne w arkuszu organizacyjnym;
- Organizacja pracy szkoły w roku szkolnym 2018/2019:
a) limity uczniów w oddziałach, grupach międzyoddziałowych i między klasowych;
b) ramowe plany nauczania i godziny do dyspozycji dyrektora;
c) rodzaje zajęć dydaktycznych i ich definicje;
d) organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego
w arkuszu organizacyjnym;
e) agendy szkolne – biblioteka i świetlica;
III sesja: Etapy ruchu kadrowego – zadania dyrektora i zadania JST.
- Wdrożenie nowych przepisów dotyczących pensum nauczycieli, w tym uśrednianie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć.
- Tryb przydziału godzin ponadwymiarowych – w arkuszu organizacyjnym czy w organizacji pracy szkoły?
- Podstawowe procedury ruchu kadrowego – ograniczenie, dopełnienie i uzupełnienia wymiaru zatrudnienia, a także przeniesienia nauczycieli na inne stanowisko pracy lub do innej szkoły.
- Etapy ruchu kadrowego – zadania dyrektora, zadania organu prowadzącego.
Zajęcia będą prowadzone metodą seminaryjną z elementami warsztatu. Prowadząca przewiduje możliwość wymiany doświadczeń i dyskusji nad różnymi rozwiązaniami. W ramach szkolenia omawiane będą konkretne samorządowe przykłady dobrych praktyk. Na zakończenie uczestnicy będą mieli możliwość skorzystania z indywidualnych konsultacji.