Szkolenia odbędą się w następujących terminach:
19-20 września 2022 r.,
22-23 września 2022 r.,
29-30 września 2022 r.,
oraz
3-4 października 2022 r.
Każde szkolenie będzie trwało 2 dni w godzinach 9.00-14.00 (włącznie z przerwami)
Adresaci szkoleń: dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół/placówek oświatowych
Cel ogólny:
- Zapoznanie uczestników szkolenia z prawnymi aspektami organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.
- Wymiana doświadczeń i dzielenie się dobrymi praktykami.
Cele szczegółowe:
Uczestnik szkolenia:
- Zna uwarunkowania prawne organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- Wymienia różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- Planuje kształcenie, wychowanie i opiekę dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, także w warunkach edukacji zdalnej,
- Rozumie znaczenie współpracy nauczycieli, nauczycieli i rodziców w procesie planowania i realizacji wsparcia dla dzieci i uczniów,
- Określa, jakie są zadania dyrektora szkoły dotyczące nadzoru nad realizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, szczególnie podczas edukacji zdalnej.
Treści szkolenia
1. Podstawy prawne dotyczące organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym w szkole i placówce, w szczególności:
a) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082)
b) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1280)
c) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020r. poz. 1309)
d) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 1616, z 2020 r. poz. 1537 oraz
z 2021 r. poz. 1571)
e) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r. poz. 1289)
f) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. poz. 1646 oraz z 2019 r. poz. 1664)
g) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1551 oraz z 2021 r. poz. 1618)
2. Praktyczne aspekty organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole/placówce oraz praktyka organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym ze zwróceniem uwagi na specyfikę organizacji pracy podczas edukacji zdalnej, w szczególności
a) Praca zespołu nauczycieli i specjalistów – zadania i terminy, praktyka pracy i komunikacji,
b) Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej i ich charakterystyka;
c) Zadania specjalistów;
d) Współpraca z rodzicami, z organizacjami zewnętrznymi,
e) Wielospecjalistyczna ocena postępów i funkcjonowania ucznia – WOPFU i Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – IPET
f) Dokumentowanie realizowanych zadań, w tym prowadzenie indywidualnych teczek dla dzieci i uczniów,
g) Rola i zadania dyrektora szkoły.
Zajęcia będą miały charakter praktyczny, dający możliwość wymiany doświadczeń i dyskusji nad prezentowanymi treściami.